fredag 22 april 2011

Påsk - i ett kontemplativt perspektiv.


Långfredagen har jag använt till bl.a. till en om läsning av Strindbergs Påsk, som gjorde mig mer vaken för tillvarons skörhet... men också hur lite som behövs för att återfå tron på människorna och livets skönhet.


"Allt går igen..."
- även de goda handlingarna, för eller senare!
Det ser jag som det övervägande positiva
budskapet, som jag tar till mig, ur Strindbergs till synes "enkla"passionsdrama. Utan att vara religiöst lagd kan jag känna och förstå det mänskliga behovet av förståelse och förlåtelse, för att överhuvudtaget kunna leva sitt liv ensam, och tillsammans!

Speciellt för detta kammarspel är den skira påsk- och förvårskänsla somförmedlas genom iakttagelser av hur naturens växlingar speglar och påverkar människors sinnesstämningar. Även musikens förmåga att beröra, använde sig Strindberg av ; han väver in Haydns stråkkvartett: "Die sieben Worte des Erlösers" http://youtu.be/9-TolkNZhTU i de dramaturgiska instruktionerna för uppförandet, vilket känns som ett modernt sätt att väva samman olika konstarter, vanligt nu men kanske inte vid den tiden för dramats tillkomst.

Via "dramawebben" kan du tal del av Strindbergs text direkt.
Bild: Harriet Bosse i rollen som Eleonora i uppsättning av Påsk, 1901 på Dramaten i Stockholm.
Radioteatern ger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar